چکیده:
•معماران ازچنداصل یاد می کنند .معماری ایران از دو فرم ساده و مرکب تشکیل میشود .که فرم ساده ازصفحه –برج ومناره ها-ایوان –تالار- چهار طاق –دالان و حیاط تشکیل می شود و فرم های مرکب از ترکیب چند فرم ساده ساخته می شود که از تداخل تخت ومنار-تخت ایوان وتالاروایوان چهار طاق است.معماری ایرانی از نظم وتعادل بوجود امده است که درهمه اقلیم ایران شاهد این نظم هستیم که در دوران صفویه به اوج خود رسید.
مقدمه
•ايران در مرز ميانه گرايش هاي شديد مذهبي و باورهاي تاريخي و فرهنگي و آييني از يك سوء و مختصات نظم پذيري وبريدن از هستي شناسي به شيوه كهن و روي آوري به معرفت شناسي از طريق عقل محوري خود بنيان ابزار ساز جهان مدرن از سويي ديگر ؛قرار گرفته است كه در آن حتي بازگشت مجدد به اسطورها و مناسك آييني از ديدگاه عقلي و كاربردي صورت مي گيرد و از ابعاد ايماني و اعتقادي تهي است .
اصول معماری
.مفاهيم و اصول معماري در طول تاريخ با فرهنگ يك سرزمين انتقال يافته و تسري مييابند.
•معماري،انتقالدهنده معني است و نه شكل.
•هنر والا با تقليد سروكار ندارد و اثري كه فاقد پويايي،نوآوري،احساس حقيقت و خلاقيت زمان خويش باشد بدون شك فاقد اعتبار بوده وبه هيچوجه راهگشا نيست.
•.معماري داراي دو ركن اصلي فرهنگي و علمي است و هر گاه در سير زمان يكي از اركان سست و ضعيف گردد،نتيجه حاصله ناكافي و ناتمام رشد مينمايد
• در اين رشته (معماري)علم مهندسي و احساس خلاق،دو بال اساسي ابداع اثر بوده و احاطه و تسلط و توجه به هر دو زمينه از ضروريات پايه اين علم و هنر ميباشد .
معماری ایران
•پيدايش فرم در معماري ايراني
•فرمهاي ساده
•صفه يا تخت
•از اولين فرمهاي صفه يا تخت كه قابل شناسايي هستند ميتوان محرابهاي آتش در پاسارگاد را نام برد . پلكاني به صفهاي منتهي ميشود كه در بالاي اين صفه آتش قرار گرفته و مراسم نيايش آتش در اطراف آن برگزار ميشودهمين صفه و پله حاشيه آن را در يك وضعيت استثنايي و در مقياسي بسيار عظيمتر در قالب زيگوراتهايي ميتوان مشاهده كرد كه معبد چغازنبيل نمونه بارز آن است .
فایل پاورپوینت 17 اسلاید
doc_1550830175_19533_2077_1388.zip0.72 MB |