بخش اول: اطلاعات بدست آمده از کتاب مکاسب شیخ انصاری
بخش دوم :اطلاعات بدست آمده از سایر متون اسلامی
بخش اول: اطلاعات بدست آمده از کتاب مکاسب شیخ انصاری
مطالبی مهم از کتاب مکاسب در مورد تصویر و مجسمه
مرحوم شیخ انصاری می فرمایند:
(( تصوير صور ذوات الأرواح حرام إذا كانت الصورة مجسَّمة بلا خلافٍ فتوًى ونصاً))
وبر موجودات صاحب روح حرام است مشروط به اینکه صورت درست شده مجسم باشد.
رسول خدا(ص)از اینکه صورت حیوان را بر نگین انگشتری نقش ببندد نهی فرمود.
روایت تحت العقول:صنعت تصاویر اشکالی ندارد مادامی که صورت صاحب روح نباشد.
مفهوم این عبارت بیان میکند که ساختن صورت ذوات الارواح حرام است.
امام علی (ع)
کسی که صورتی را تصویر کند خدای متعال وی را در روز قیامت مکلف میسازد در آن روح بدمد,حال آنکه وی از ان عاجز است.
برخی معتقدند منظور حضرت ساخت مجسمه است نه کشیدن صورت و تصویر ,چون دمیدن روح مربوط به شیء مجسم است نه تصویر.
محمد بن مسلم به نقل از حضرت ابی عبدالله ع نقل میکند که هر موجودی که دارای روح باشد نباید
تصویر شود.
از ظاهر آیات و روایات میتوان فهمید که فقط کشیدن صورت حیوانات و انسان ها حرام است زیرا موجب
تشبیه نقاش به خالق میشود اما کشیدن صورت غیر ذوات الارواح نباید حرام باشد.
و.............................................
بخش دوم :اطلاعات بدست آمده از سایر متون اسلامی
گونههای مجسمه سازی و نقاشی
فقیهان برای پیکر تراشی و چهره نگاری، گونه هایی یاد کردهاند که به مهمترین آنها اشاره میشود:
۱. ساخت تندیس جانداران.
۲. چهرههای جانداران.
۳. ساخت تندیس غیر جانداران.
۴.چهره نگاری غیر جاندران.
۵.رنگآمیز و نقش و نگار، بدون این نمودار شکل و صورت جاندار،یا بی جانی باشد.
۶. ساخت تندیس و چهره نگاری نیم تنه، به گونه ناقص.
۷. چهره نگاری و فرشته جن به گونههای گوناگون.
۸. چهره نگاری برقی یا کامپیوتری، به گونه برجسته و نقاشی.
۹. چهره نگاری موجود تخیلّی و موهوم؛یعنی مجسمههای تجریدی و انتزاعی.
۱۰. چهره نگاری کاریکاتوری و کارتنی
و.........................
فایل پاورپوینت 32 اسلاید
doc_1559993991_27448_2077_1473.zip0.09 MB |