خاستگاه دین: هر گروهی با طرز تفکری که دارد منشأ و خاستگاه دین را به گونه ای خاص تصویه می کند و آنرا خاستگاه و منشأ همه ادیان و باورهای دینی می داند.
دورکهیم: دین استقلال وجودی نداشته بلکه متغییری وابسته به عواملی چون اجتماعی و روانی یا زیستی می دانند شاید بتوان مهم ترین نظریاتی که در مورد منشأ و خاستگاه دین مطرح شده است را به سه حوزه جامعه شناختی – روانشناختی – پدیدار شناختی منحصر کرد که در بخش دیدگاه های جامعه شناختی نظریات اگوست کنت و دوکهیم و مارکس در دیدگاه روانشناختی به نظریات اوتو الیاده توجه شده است. نظریات فروید و دیدگاه پدیدار شناختی.
دیدگاه جامعه شناختی: بنا بر پوزیتیویستی آگوست کنت شناخت جهان تنها به روش علمی یعنی مشاهده و آزمایش امکان پذیر است شناخت اموری که غیر قابل مشاهده هستند غیر ممکن است او می گوید ذهن از سه مرحله گذار الهی – مابعدالطبیعی و مرحله اثباتی معتقد است.
مرحله الهی همان دوره آغازین فکر بشری است که خود این مرحله از نظر کنت به سه دوره تقسیم میشود
1- آنیمیسم یا جاندار انگاری (همه موجودات اعم از جاندار و بیجان دارای درک و اراده و حب و بغض و سایر خصلتهای انسانی هستند).
2- چند خدایی یا شرک (در این دوره ارواح و نیروهای نوعی جانشین ارواح شخصی می شوند مجموعه درختان روح یا خدای حاصی دارد).
3- دوره یکتا پرستی یعنی (همه موجودات دارای روح و خدا واحد است یعنی ارواح انواع مختلف در هم ادغام و روح و خدای واحدی را تشکیل دادند)
انسان از این مرحله ابتدایی ذهن گذر کرد و به مرحله دوم گذر ذهن رسید، یعنی مرحله مابعدالطبیعه ی در این دوره مفاهیم عام وانتزاعی مثل علت العلل – محرک اول- عقول – مجردات و امور معقول دیگر جانیشین خدایا خدایان می شود. که ذهن انسان از این مرحله نیز گذر کرده است.
و در ادامه داریم:
مرحله سوم مرحله اثباتی یا پوزیتیویسم
دیدگاههای روانشناختی «فروید»
یونگ
دیدگاه های پدیدار شناختی
فایل پاورپوینت 18 اسلاید
doc65_1559994120_27449_2077_1867.zip0.05 MB |