مقدمه:
مقام معظم رهبری : جملهای راجع به مسئله کودکان و نوجوانان عرض کنم: حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسئله بپردازند. امروز قضیه تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور ـ حتی با گذشتههای نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش ـ خیلی تفاوت کرده است. ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل ماده خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم؛
یکی از حوزههای مهم پدافند غیرعامل از دیدگاه حفظ سرمایههای معنوی، مقابله با جنگ نرم و تصرف روح و ذهن ملت بدون استفاده از جنگافزارهای نظامی و نیز مقابله با فعالیتهای براندازی نرم و انقلابهای مخملی است که به تصدیق اندیشمندان مدرن، در برههی کنونی جایگزین جنگ و توپ و تانک شده است. در این عرصه، پدافند غیرعامل فرهنگی جایگاه ویژهای مییابد.
بازیهای رایانهای، انیمیشن ها و نرم افزارها در دنیای امروز جایگاهی فراتر از سرگرمی صرف یافته است و بهعنوان یک رسانهی مهم و استراتژیک که مفاهیم مورد نظر سازندگانش را به درون خانوادهها و ذهن و فکر مخاطبانش میبرد شناخته شده است؛ بهطوری که پیشبینی میشود از سال 2020 رسانهی حاکم بر دنیا تولیدات رایانهای خواهد بود. تولید ملّی از یک سو میتواند بهعنوان سدّی در مقابل تهاجم فرهنگی عمل کند و از سوی دیگر، عاملی برای فرهنگسازی و ایجاد بستر برای آزمودن راهکارهای پدافند غیرعامل و نیز ایجاد آمادگی در مقابل سوانح مختلف باشد.
تولید ملی با تکیه بر فرهنگ اسلامی، هویت دینی و ملی، خلاقیت و ابتکار می تواند جایگزینی هوشمند و مطمئن برای کودکان و نوجوانان ما باشد.
جهان امروز
فرصتها و تهدیدهای فرهنگی موجود در هر تمدن و کشوری پتانسیل شگرفی در تعالی و سقوط یک جامعه دارد از این جهت آسیبشناسی فرهنگی، یکی از اصول قطعی و خدشهناپذیر در هر جامعه ای محسوب میشود. هم اکنون ایالت متحده آمریکا به عنوان دارنده قویترین سیستم رسانهای با تولید سالانه هزاران قطعه موسیقی،انیمیشن، بازی، سریال و آثار سینمایی، در تئوریزه کردن اندیشه خود یکهتاز است.
این آثار رسانهای به عنوان یکی از اثرگذارترین ابزار آلات فرهنگی در گستراندن اهداف ایالت متحده نقش پر رنگی را ایفا میکند، در این راستا انیمیشن ها و بازی ها به عنوان ابزاری سرگرمکننده و پرطرفدار که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است از بالاترین ظرفیت برای شکل دادن به فرهنگ عمومی یک جامعه برخوردار است.
استودیوهای انیمیشن پیکسار (Pixar Animation Studios ) را میتوان یکی
از پیشقراولان انیمیشنسازی دانست که در سال 1986 میلادی توسط
استیو جابز و ادوین کتمول تأسیس شد.
و در ادامه داریم:
انیمیشن، کارتون و بازی ها
اهمیت ابزارها و رسانه ها در فرهنگ
فایل پاورپوینت 20 اسلاید
doc_1576181093_34320_2077_1533.zip1.56 MB |