فرضية اساسی
فرض اساسی ما در روششناسی پژوهش در روانشناسی اين است کهدانش عينی و پژوهشهای علمی جديد در روان
شناسی رابايد با حکمت و خرددر يک ترکيب پويا قرار دهيمتا کيفيت شناخت ما از روانشناسی آدمیبا پيچيدگيهای دستگاه
روانشناختی او هماهنگ گردد.
مفهوم دانش عينی، خِرد، و روش شناسی
دانش عينی: اطلاعات و يافته های نظامدار برگرفته از مشاهده و مطالعه و تجربه ای که به منظور تعيين وضعيت و ماهيت
يا اصول موضوع مورد مطالعه صورت گرفته است.
خـِرد و خردمندی را به معنای دانش تعمقی و کيفيت استفاده از تجربه و احساس و دانش و انديشه برای قضاوت دربارة
درست و نادرست، نيک و بد، و تشخيص شايسته از ناشايست و حقيقت از ناحق می دانيم.
وقتی که خردمندی از کيفيتی متعالی برخوردار باشد و به بررسی عقلانی و انتقادی و شهودی باورهای اساسی و تحليل
مفاهيم بنيادی اين باورها بپردازد آن را حکمت يا تفکر همراه با بصيرت قلبی يا خرد مينوی میناميم. نظرية روش شناسی
پژوهشی ما “خردگرايی مينوی علم” است.
روششناسی به معنای تدوين و تنظيم شيوهها و اقدامات نظاميافته و دارای انسجام منطقی در پژوهش علمی به منظور
دستيابی به دانش است. اصطلاح روششناسی معادل با روش علمی در تحقيق و دربرگيرندة مبانی و اصول و چارچوبها و
اقدامات معين در هر پژوهش است.
کمّی گرايی و آماری نگری بیرويه درروششناسی پژوهشهای روانشناسی در ايران1
کمّیگرايی و آمارینگری بیرويه درروششناسی پژوهشهای روانشناسی در ايران2
رويکردها و طرحهای کمّی در پژوهشهای روانشناسی
رويکردها و طرحهای کيفی در پژوهشهای روانشناسی1
رويکردها و طرحهای کيفی در پژوهشهای روانشناسی2
مطالعة موردی case study
طرحهای روايتی narrative
تئوری زمينهای grounded theory
روش تاريخی historical method
قومنگاری ethnography
پديدارشناسی phenomenology
تحقيق در عمل يا اقدام پژوهی action research
تحليل گفتگو discourse analysis
رويکرد ترکيبی mixed method approach
انواع روشهای ترکيبی
پنج شکل مهم از طرحهای ترکيبی
تصميمگيری خردمندانه در بهکارگيری رويکردهای کمّی و کيفی و ترکيبی
فایل پاورپوینت 21 اسلاید
aa_1551109131_3503_2077_1523.zip0.12 MB |